Sunday, September 26, 2010

MONOLOG : International kah??


Salam...

Defination of monologue : The character may be speaking his or her thoughts aloud..

WARNING!! Jika aku bermonolog, ayat2 aku mungkin lebih telus dan jujur...bahasa mungkin sedikit tegas n kasar..."i n u ollz" digunakan bila aku bercerita...tapi bila aku bermonolog "aku" bersuara kepada diri ku sendiri tentang apa yang aku fikirkan...

Motif : Mata n akal fikiran akan mengajarku tentang kehidupan...

Semalam adalah titik permulaan hidupku untuk belajar hidup berdikari...mungkin sebelum ni aku pernah juga mengenali apa itu berdikari tetapi kali ini hidup berdikari aku berbeza...sebab aku perlu berdikari di tempat yg penuh dengan dugaan dan cabaran...jika tiada iman & didikan agama dr kedua ibu bapa ku dan juga tiada akal fikiran yg bagus mgkin aku pon boleh terpesong...

International??Apakah??Selain dari mengamalkan dan mengaplikasikan blik ilmu aku ditmpt bru, aku juga sudah berjauhan dgn family...wlupon xdala jauh sgt tapi aku terasa aku duduk di oversea...pilih saja nk org apa...bangla, indon, cina, india, nepal , vietnam walhal negro dan pak arab pon ade...huhu aku rasa aku macam terbuang di negara sendiri...pegi mana2 pon aku rasa xselamat...naik lif pon kena fikir banyak kali jika ada sekumpulan warga asing yg ramai tu...tapi aku macam tertanya2 macam mana dorg boleh bermastautin beramai2 ditempat ni...senang pulak nak dapat rumah...hmmm mungkin ada rakyat Malaysia yg tamak haloba, yg hanya memikirkan duit dan keuntungan semata2...sanggup sewakan rumah kpd warga asing..huhu mana pergi akal fikiran anda...sikap anda yang pentingkan diri sendiri ni lah yang banyak memberi masalah kepada masyarakat sekarang...masalah tu bkn dr segi keselamatan jer...kebersihan pon menjadi masalah sekarang...kesian tgk bumi Malaysia yg dah xseindah dan seharum mcm dulu2...


Kuala Lumpur Skyline

*Malaysia ku yang tercinta


Ok tu baru cerita pasal warga asing...belum masuk lagi cerita ttg sampah masyarakat plak...sampai jer tmpt ni smlm pelbagai cerita yg kurang enak aku dgr....tapi sebelum smpai tempat ni lagi aku mmg dh berfikir mcm2...termenung sana sini memikirkan keselamatan aku di tempat tu...memandangkan sebelum ni aku pernah berkunjung kat tempat ni so aku dah dpt sedikit sebanyak gambaran life di tempat ni...aku banyak kali nasihatkan diri sendiri,

"Zana, ko kne kental...terima segala cabaran dan dugaan yg bakal ko tempuh nanti...pengalaman banyak mengajar kita"

ya aku mmg kne motivated diri aku sendiri...sebab jika xbuat mcm tu sampai bila2 hidup aku xkan berubah....tapi sampai je tempat ni aku mula fikir yg bukan2...apa yg bakal terjadi dan macam2 lah yg aku fikirkan...semuanya disebabkan jiran ku ditempat ini adalah bangla!!!! bodohnya diri aku ni sebab takut berpijak dibumi sendiri...arghhhh malas nk pk apa yg aku tau aku kena kental...wlupon mahu mngeluarkan air mata semalam tapi xsampai hati nak buat mr.boyfie riso...aku cuba tahan perasaan aku..tapi kalau lah semalam mak & ayah yg hantar aku berkemungkinan mak & ayah berfikir byk kali utk merelakan aku tggl di tmpt ni...sampai jer dpn pintu dan bg salam aku dah nmpk seseorg yg kecelaruan jantina a.k.a pengkid...muka bapak samseng...haish sekali lagi perasaan ku diuji...otak aku plak dh mcm ram komputer yg tgh panas...running serunning runningnye...cergas!! tapi aku bersyukur sebab ada kwn yg sama akn duduk dgn aku tapi perasaan takot tu ttp ada...sebab aku kan pompuan...klo aku laki aku xde kesah dgn keselamatan diri aku ni...time turun bwh nk angkut brg mr.boyfie dh riso tgk aku...maaf...bkn aku sengaja mempunyai naluri dan perasaan mcm ni...tapi bila dgr mr.boyfie ckp,

"JANGAN NANGIS"....otomatik aku berjaya tahan perasaan...mungkin otak aku dpt menerima arahan tu...

Apa yg aku tau aku akan dok rmh tu 5 hari pastu akan pindah rumah lain...bru duduk jap rmh sementara tu, aku dh feel xsedap hati...maklum r aku n kwn hanya menyewa bilik dan semestinye bilik2 lain turut berpenghuni...mata aku meliar tgk environment bilik tu...ni rumah ke apa...kat hall pon ada katil...kat dapur ade beg beso blik kg tu...seluar n bju pengkid tu bersepah merata2 sbb katil kat hall tu die pnye...yg aku tau selain aku n kwn...satu blik tu ade psgan suami isteri yg sewa...dan lagi satu blik tu ade gak org tp aku xtau laki ker pompuan...huhuhu mcm ni skali dasyatnye hidup di tempat nieh...ataupon aku bru mengenal apa itu kehidupan....kalau nenek aku tau rumah ni mcm ni sure nenek 24hours akan keep callin' aku tnye keselamatan diri aku...xpon nenek xbg duduk ctu huhu....

Dlm beberapa minit duduk rmh tu, kakak owner rmh dtg...aku mmg hope sgt2 ktaorg dpt rmh n bilik lain...sbb bilik yg bakal ktaorg duduk 5 hari tu mmg sgt2 teruk...kotor...puntung rokok merata2 (sure penyewa b4 tu lelaki)...n mcm2 bnde la...rase mcm sarang penagih pon ade...tapi ALHAMDULILLAH syukur yg kwn aku ni kenal kakak owner tu...kira baiklah...ktaorg klo blh mmg xnk dok rmh sementara tu even seminit pon sbb level ketidaksedapan hati tu tinggi...nego punye nego, kakak tu bg ktaorg duduk rmh dia...terjamin bersih dan selamat...ALHAMDULILLAH...b4 pindah g rumah kakak tu, kakak tu cerita la mcm2 perangai penyewa rmh dia...yg pengkid tu slalu mabuk...n kalo mengamuk xingat dunia...bergado n bertumbuk perkara biasa bg dia huhu dan penah kne penjara 2 tahun dan terlepas hukuman gantung sebabkan dia mental (ish xtao la kne penjara tu sebab apa)....dan kakak tu ada menunding jari ke arah satu bilik ni yg aku xberapa nk sure penyewa dia yg laki bini or sape ntah...kakak tu ckp klo bdk yg sewa tu buat hal dia report narkotik jer....NARKOTIK???mak aiiii ade penagih ker kat rmh nie...Pemabuk ada, Penagih ada lagi2 huhuhu....rmh2 lain ade kes tersendiri (kakak nie handle byk rmh sewa)...bwk blik laki...affair dgn laki org....ske ckp blakang....sugar daddy dan sbgnye...(biasalakan dok rmh sewa bwk2 blik laki nie) WHAT DA HELLL?????tu adalah luar biasa bg aku...aku selama ni dok rmh sewa dgn bdk yg baik2 yg still ada iman...tp now mampukah aku duduk dgn org2 HELLLL mcm tu???huhu

Tp aku bersyukur...dan terima kasih kawan...disebabkan ko baik n kakak tu percaya kat ko kite dpt rmh yg lebih selesa sedikit....jiran sebelah pon melayu...brula rse tenang kepala otak aku ni...dah xde running2 nak pk apa dugaan2 yg bakal ditempuh....Ya ALLAH mcm2 org yg aku jmpa semalam...Ya ALLAH engkau lindungilah hamba mu ini dari perkara2 yg tidak elok...amin


*mntak ampun n maaf if k.ngah trksr bhs

4 comments:

  1. jgn maen2 ngan pengkid...die suke anak dara...lelaki jer bleh deal ngan pengkid nie...nk sgt jd laki bg cnie tgk konyer kelakian

    ReplyDelete
  2. wahhhh marah nmpk...sure awak yg komen nieh lelaki tulen kan hahaha...uish jgn cri pasal dgn die huhuhu die main pisau jer...takut innalillah je kang huhuhu

    ReplyDelete
  3. ofkos...die maen pisau kte maen kayu...

    ReplyDelete