Tuesday, November 02, 2010

MONOLOG : Diriku yg confius + runsing...


Salam..

Hmmm monolog lgi...mcm biase la...aku bermonolog bnde/perkara yg aku perhatikan n bnde/perkara tulah yg slalu buat otak aku nieh running mcm ram computer...still memikirkan bnde/perkara tersebut utk dijadikan pengajaran pd diri aku sndiri...mungkin pemerhatian dan pemikiran aku ni sedikit sbyk dpt memberi pengajaran kat korg jgk...tp if korg xbersetuju/xske pliz shut up...aku xperlukan komen2 dr korg sebab motif aku bermonolog utk motivate diri aku sendiri bkn utk korg sbb aku nieh bkn manusia yg perfect...

Oh ye sejak aku bertapa disuatu tempat yg dikelilingi oleh org2 high class dan juga beragama ISLAM...diulang sekali lgi ISLAM ye, otak aku dh start running laju2...sbb mata nie xsengaja memerhatikan...telinge nie xsengaja mendengar....kdg2 aku kesian kt diri aku n slalu mengeluh coz nape la aku ditempatkan di antara org2 itu...aku bkn kesian kat diri aku jer tp aku kesian kt org2 + family dia skali...kenapa???

Sebab bg aku ISLAM terletak pd IC sahaja tp iman wallahualam bissawab....aku ni bknnye perfect sgt...n aku xkata diri aku baik tp aku rse sedih bila dikelilingi oleh org2 mcm tu...ORANG MCMMNE??? hahaha dr td aku xdescribe kan lgi ape probs sebenarkan...haishhh tulaa susah nk terangkan...ckp salah...xckp pon salah...yelaaa sape la aku ni utk berkata2...xlayak kowt...n org pon xleh nk terima...arghhh tp aku xpedulik...ni blog aku so ape aku pikir kan nieh adela utk kebaikan diri aku sendiri....semestinya sume org nk yg terbaik utk diri sendiri...betul x??

Oklaaa aku terpaksa teruskan jgk monolog ni...bg yg xske sila pangkah page ni ye...hmm start ari jumaat yg ke berapa ntah aku xingt, mata aku trpndg seorg lelaki yg bg pandangan mata kasar aku, seorg lelaki yg begitu sempurna...tinggi mcm model...sgt bergaya n smart la...sure gurl2 kt luar sne tu mmg tgkp cntan la dgn guys cmnie...rupe die sebijik mcm farid kamil...hensem kannn...tapi imannye xsetampan paras rupenye...sebab die say hello kt aku dgn selambanye pd pukul 1.30tghari hari jumaat...apakah??supposedly dia kne ade kt masjid kan...hmm muke dia lgsung xde rse bersalah n xde ckit pon perasaan malu pd diri die...ade je gurl yg tnye tp as usual die ckp "biasela i"n gelak2....hmmm ntahlah malas nk komen tp dlm hati "kesian kat bakal isteri n ank2 dia nnt....cmni ke nk dijdkan laki..."

Tu bru sorg...yg ni lgi hebat...sentiasa mngeluh + mencarut....aku mmg xbrapa nk ske lelaki yg ske mencarut pastu sebut pompuan pnye tuttt...haishhh skt telinge aku nieh...pgi2 la time rezeki nk masuk time tulah die dh start mengeluh....ade je masalah die...satu hari klo xmengeluh mmg xsah...sepanjang aku berada berhampiran tmpt die aku boleh menilai yg dia dr keluarga yg berada....slalu on call ckp bnde2 yg high class + taste jer...tp die pnye salary pon mmg dh riban2 sbb jwtan die tggi gak....xkisahla kan....tapi yg aku kesah knp die ske mengeluh....n ade je masalah....bkn mslh keje jer...tp family probs tooo....disebabkan die ske on call pstu ckp agak kuat gak...even aku xnk dgr tp terdgr gak mslah die tu....huhuhu pliz laaa mmg sgt benci org2 yg talk to much nieh...ditmbh plak ko tu dh la lelaki...pstu potpetpotpet....arghhh lntk r kan if die nk ckp byk pon tp klo gado dgn wife pon jgnla ckp kuat2...rsenye dorg mcm bru je kawen...dh probs...ish zanaaa...jodoh,ajal n maut kan ditgn tuhan....ok2 yeee aku paham tp perlu ke nk ckp kuat2 mengeluh2 bagai....klo ckp dgn gf/scandal bley plak slow2 n manja2....xde pon keluh kesah...what scandal???yup...at the same time ok...hmmm nieh pon xtau nk komen ape...bkn nk mgata tp hakikatnye aku xpnh tgk die kuar g solat...sentiasa jer ade kt tempat die tu...melainkan die g lunch...okla mgkin aku silap sbb korg mst kate mnelatau die g solat time lunch kan...tapi xkan hari2 xsolat asar kot...coz dia owez ade kt meja die smpaila ke wktu maghrib....aku xnk menilai ibadat die sbb itu antara die dgn tuhan but pgajaran yg aku dpt dr die, "wlupon byk harta bnda dan wang ringgit tp klo xsolat, hidup kita sentiasa xtenang...ade je masalah n owez mengeluh"....series bru skrg aku nmpk da real life since welcome to jungle nie...mcm2 org yg aku jmpe...hmmm dlm hati, "kesian kt bini n ank die...knplah ALLAH xbg hint awl2 perangai manusia ni".....hmmm zanaaaa klo ade hint xdela dugaan n ujian kt muke bumi ni....baikkkkk.....

Arghhhh aku skrg mcm confius n runsing....aku pon bknla baik sgt...tp salah ke aku nk dpt yg terbaik....kdg2 kita akn jd confius...btul ke pilihan kita...kdg2 runsing bila memikirkan perkara2 yg akn dtg....yup mmg rmai yg ckp termasuk mak aku, aku nie ske pk bnde yg blom terjadi....tp salah ke aku bersedia...kdg2 mmgla xsume bnde aku pk tu akn terjdi tp kebarangkalian nk jd 50-50...so aku ske siap sedia mental aku ni supaya bley menerima ujian dan cabaran yg akan dtg....tp aku bkn seorg yg ske memilih n cerewet utk dpt yg terbaik...aku xmemilih paras rupe...xpndg pada harta...yeke...ok mst korg kte tipu kan...if dia bley tanggung aku n ade pekerjaan yg tetap suda memadai...xperlula kne pkai jam rolex...pkai kete lancer bagai....aku xpndg sume tu...tp pling aku kesah adalah akhlak n keimanan seseorg...sebab walau tinggi mne pon ilmu, byk mne pon harta benda tetapi if xde keimanan hidup seseorg tu xkan bahagia....sebab aku memerlukan seseorg yg boleh membimbing aku n ank2 aku..(seeee....aku kn ske pk mse depan hahahaha do i care???) TAPI kannnn aku takot, kdg2 ble bce paper, org yg nmpk alim ni kdg2 pukul bini laa, tersgt ego laaa, kawen byk laaa n mcm2...arghhhhhhhhhhh otak aku bercelaru + confius + runsing memikirkan perangai org2 sekeliling aku huhuhuhuhu
apa yg aku harapkan n sentiasa berdoa semoga ALLAH swt melindungi aku dr perkara2 yg xbaik....amin...

Tapi aku percaya jodoh,ajal n maut ditgn tuhan...meh kita sama2 renung2 kan n beramal,

MEMANG ALLAH SENGAJA.

* memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat menjadi penilai yg baik.



* memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yg sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.



* memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang g salah supaya kita dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK, KHAS UNTUK DIRI KITA.



* memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH & PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yg hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan...



* memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat mengutip pengalaman yg tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.


* memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita jadi MANUSIA YG HEBAT JIWANYA .

* memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita lebih faham bahawa CINTA YG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH.


* memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita LEBIH MENGENALI KEHIDUPAN YG TAK SELAMANYA KEKAL .


Wahai sahabat yg kecewa, menderita dan sengsara kerana cinta, fahamilah bahawa kehidupan kita makin sampai ke penghujungnya. Hari esokpun kita sendiri tak pasti samada menjadi milik kita. Gapailah keredhaan ALLAH dengan melaksanakan suruhan-NYA, dan meninggalkan laranganNYA. . PERCAYALAH sesungguhnya ALLAH malu untuk menolak permintaan hamba-NYA yg menadah tangan meminta dengan penuh pengharapan HANYA kepada-NYA.

p/s: sekadar berbicara utk kebaikan bersama...

*mntk ampun n maaf if k.ngah trksr bhs

No comments:

Post a Comment